onsdag 16 juni 2010

Magnus Danlid i Vimmerby tidning idag.

När kan vi börja åka tåg igen? Magnus och undertecknad har samma erfarenheter av KLTs bristande framgång med tågtrafiken på Stångådalsbanan. Tågtrafik som inte är värd namnet. Medarbetare som jobbar i Stockholm och som åkt tåg eller förskt åka tåg till Vimmerby häpnar när Y1 (rälsbussen) rullar in på stationen när de skall lämna mötet i Vimmerby. Man tror att man kommit till 70-talet. Möjligen exotiskt vid ett enstaka tillfälle men bedrövligt för den som är beroende av att åka till skolan med dessa tåg. Jag tror att flera ungdomar gett upp och bosatt sig på studieorten istället. Det förlorar Vimmerby på och statistiken är tydlig. Vi har aldrig haft så många unga som flyttat i januari förut.

Bodell (vd för KLT)var i Vimmerby häromsistens och påstod att vi har ett förträffligt avtal med VEOLIA. Han hade heller aldrig mött en resenär som klagade på biljettpriset. Ingen som han mött tycker att det är för dyrt att åka tåg. Bodell, det är inte problemet. Problemet är att man inte vet om man kommer fram. Och framförallt att man inte vet hur man kommer fram, dvs med vilken komfort. Y1-tåg som inte kan reglera temperaturen. Bastun har fått en ny innebörd. Installera en dusch så att man kan fräscha upp sig innan man ska på mötet i Kalmar kl 10 närman åkt från Vimmerby 6.02 eller när man kommit fram till mötet i Stockholm.

Har resenärerna på Stångådalsbanan rätt till nya tåg? Stickspåret från Linköping till Västervik har tack vare framsynta Västervikspolitiker fått fyra nya ITINO-tåg. Bodell, har kommunerna längs Stångådalsbanan fått erbjudande om att investera i nya tåg. De skulle behövas på den bana som har flest resenärer och som binder samman Linköping och Kalmar i Östra Götaland-Sveriges framtida framgångsregion med fossilbränslefri status. Här kan vi bygga Sveriges framtid med goda samarbeten och visionär politik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar