fredag 18 juni 2010

Bloggosfären...

Vimmerby Tidning har valt att låtsas som att bloggar inte finns. Jag tycker att de kan vara ett bra komplement och det vi kan vara säkra på är att sociala medier har kommit för att stanna. Rikstidningar använder bloggar för att fördjupa analyserande artiklar i sin tidningar. Intill artiklarna brukar det anges vilka bloggar som diskuterat faktafrågan som befandlas i tidningsartikeln. Det ger ytterligare en dimension tycker jag.

Jag kommer att referera Vimmerby tidnings insändarsidor för de som valt att inte läsa Vimmerby tidning. Det vore intressant om Vimmerby tidning ville referera vad som debatteras på lokala bloggar för de som inte läser bloggar. Debatten skulle fördjupas och ge fler nyanser. Inte minst självkritik kanske skulle få en gnutta utrymme.

Har läst Astrid Lindgrens Världar, kapitel 9. Där går forskaren till hårt angrepp på Vimmerby tidning och jag nästan skäms över att jag är road av att läsa Vimmerby tidning. Forskaren dömer ut det mesta hos en landsortstidning och i synnerhet hos Vimmerby tidning och beskriver inskränkthet och dålig journalistik. Läs den gärna och ge era kommentarer här. Vimmerby tidning har inte refererat den vad jagvet. Vore intressant att läsa Wesiks försvar och förklaring till texten, tycker jag. Det är sannerligen hårda och dömande ord i boken från Linköpings universitet. Odlar lite bilden av landsbygdsbor som enfaldiga vilket jag i högsta grad vill diskutera med er. Visst behövs fler akademiker i Vimmerby men det är mångfalden och samarbete mellan människor med olika bakgrund som är det viktigaste. Tyvärr ser jag ibland lite akademikerförakt på landsbygden vilket är beklagligt då alla olika sätt att tillägna sig kunskap och utvecklas borde uppskattas och uppmuntras. Autodidaktisk erfarenhet eller akademiska erfarenheter är lika värdefullt i mina ögon men det centrala är att det ena berikar det andra och ger fler dimensioner i en debatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar